Beginnen met hardlopen: 5 tips

running dogHardlopen is heerlijk. Vorige week heb ik 9 voordelen van hardlopen genoemd en ik hoop dat jullie daardoor enthousiast zijn geraakt om een begin te maken met hardlopen. Hier vindt je 5 tips om te starten met hardlopen…

Heerlijk hardlopen!

Hardlopen is een stressverlagende bezigheid die ervoor zorgt dat je gezonder, blijer en meer ontspannen wordt. Bovendien is het ook nog eens een stuk goedkoper dan een abonnement op de sportschool! Voor meer voordelen van hardlopen kun je het artikel 9 redenen om heerlijk te starten met hardlopen lezen. Met onderstaande tips moet het daarna helemaal gaan lukken!

1. Koop goede hardloopschoenen.

Het is erg belangrijk om de juiste hardloopschoenen te kopen. Wanneer je op verkeerde schoenen loopt, loop je de kans op vervelende blessures. Zelf ben ik ook op de verkeerde schoenen begonnen met hardlopen, wat direct resulteerde in een geïrriteerde achillespees. Hier zit je als (beginnende) hardloper natuurlijk niet op te wachten! Doe jezelf daarom een plezier en investeer in goede hardloopschoenen. Dit zal zich vanzelf terugbetalen!

2. Zorg voor een beginnersschema dat bij je past.

Wanneer je begint met hardlopen is het goed om dat volgens een schema te doen. Op die manier voorkom je dat je te snel van start gaat, waardoor je aan het eind van je rondje geen energie meer over hebt. Deze beginnersschema’s helpen je in 10 weken naar de 5 kilometer.

Op internet zijn verschillende beginnersschema’s voor het hardlopen te vinden. Sommige werken met MP3-bestandjes, waarmee je alleen maar hoeft te gaan hardlopen zodra dat wordt gezegd en weer rustig mag gaan lopen zodra ze dat aangeven. Dit werkt zeker in het begin erg prettig en zorgt ervoor dat je al snel een verbetering ziet in je prestaties.

Voorbeelden van beginnersschema’s vind je op hardloopschema.nl. MP3 bestandjes zijn er sowieso van Start to run en Couch to 5K.

3. Neem altijd een rustdag tussen twee trainingen door.

Een vaak gemaakte beginnersfout is om te hard van stapel te lopen. Je lichaam heeft even de tijd nodig om te wennen aan het hardlopen. Door rustig op te bouwen bereik je uiteindelijk een beter resultaat. Neem daarom zeker in het begin na elke training een rustdag in acht. Dit voorkomt blessures en ernstige spierpijn.

4. Drink voldoende.

Tijdens het hardlopen verlies je, zeker op warme dagen, een hoop vocht. Je kunt ervoor kiezen om een flesje water mee te nemen tijdens de training, maar in het begin kun je het vocht ook aanvullen ná het hardlopen. Als je langere afstanden gaat lopen is dat geen optie meer en zul je tóch een flesje water bij je moeten dragen.

5. Hou je voortgang bij.

Niets is zo motiverend als zien dat je voortgang boekt. Hou daarom de afstand die je loopt en hoeveel tijd je hierover doet bij. Dit kun je bijvoorbeeld doen met de app voor je mobiele telefoon, zoals Runkeeper of Endomondo.

Print Friendly

One thought on “Beginnen met hardlopen: 5 tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge