4 types opdringerige verkopers… en hoe je ze afpoeiert

maskerHun mooie babbeltje, opdringerigheid en vasthoudendheid zorgen ervoor dat je haast geen nee meer kunt zeggen tegen deze 4 verkopers. Allemaal doen ze of ze het beste met je voor hebben. Toch schuilt achter hun vriendelijke babbel een heel ander doel: jou iets verkopen. In dit artikel 4 tips om verschillende types opdringerige verkopers af te poeieren.

Wilt u een gratis krant mevrouw…?

Een jongeman of -dame stapt op je af en biedt je een gratis krant aan. Maar zodra je hem aanpakt blijkt het opeens niet zo vrijblijvend te zijn. Ze proberen een gesprekje met je aan te knopen met als doel om je een ‘proefabonnement’ te geven. De tactiek die hier wordt gebruikt is het geven van een cadeautje, waardoor de gever het lastig maakt voor de ontvanger om nee te zeggen.

Oplossing? Bedenk je dat het niet onaardig is om nee te zeggen op het aanbod dat je krijgt. Bedank vriendelijk voor de krant en zeg dat je geen interesse hebt in een abonnement. Geef hier geen reden voor, want daarmee geef je de verkoper weer een aanknopingspunt om zijn verkooppraatje af te steken. Pak de krant aan (als je hem wilt hebben), bedank ervoor en zeg dat je geen interesse hebt in een abonnement. Dat moet genoeg zijn.

Mag ik u iets vragen…?

Een knappe jongeman spreekt je midden op straat aan. In eerste instantie denk je dat hij de weg wil vragen, maar zodra je stilstaat begint hij opeens allerlei vragen op je af te vuren. Meestal wordt eerst gevraagd of je een bepaald goed doel kent en of je het belangrijk vindt. Voorbeelden zijn onderzoek naar kanker, schoon drinkwater of het behoud van het zeepaardje. Deze twee vragen zul je meestal met ja beantwoorden.

De verkoper gaat door en vraagt of je misschien maandelijks geld wilt doneren. Het gaat maar om een klein bedrag, dat kun je vast wel missen!

De truc die de verkoper in dit geval gebruikt is een psychologische truc. Als mensen een paar keer achter elkaar ja hebben gezegd vinden ze het lastiger om nee te zeggen. Bovendien is het lastig om toe te geven dat je een klein bedrag per maand niet kunt missen.

Oplossing? Zeg direct bij de eerste vraag dat je geen interesse hebt om donateur te worden. Het is net als een pleister eraf trekken: hoe sneller je het doet, hoe pijnlozer het is. Laat je niet meeslepen in het praatje van de verkoper, want hoe meer tijd hij in je heeft geinvesteerd hoe schuldiger jij je voelt om nee te zeggen.

Belangrijk! De mensen die voor goede doelen op straat staan doen dat niet omdat ze een warm hart voor het doel hebben. Ze krijgen gewoon salaris uitbetaald. Dit salaris is minimaal, maar ze ontvangen bonussen voor elke klant die ze aanbrengen. Die bonussen kunnen flink oplopen. Bedenk je dus dat je eigenlijk het salaris van die persoon betaalt en niet aan het goede doel!

Goedemorgen mevrouw, ik heb een mooie aanbieding voor u…

Voor de deur staat een man met een akte-tasje en een jas met het merk van een energiemaatschappij erop. Hij biedt een goedkoper contract aan dan je bij de huidige energieleverancier hebt, maar dan moet je wél NU beslissen…

De tactiek die hier wordt gebruikt is ook een psychologische truc: mensen houden niet van het gevoel dat ze (geld) verliezen. Door een aanbieding te doen waar je dan wel direct op in moet gaan, kun je mensen over de streep trekken om een ondoordachte aankoop te doen.

Oplossing? Ga nooit op dit soort intimidatie in, hoe mooi het aanbod ook is. Geef aan dat je het moet overleggen met je partner, zelfs als je die niet hebt. Zo geef je jezelf wat extra tijd om het aanbod goed door te nemen. Vraag of de verkoper later terug wil komen. Als de verkoper merkt dat je wel van plan bent om iets te kopen, ook als hij je niet onder druk zet, dan kan hij vaak opeens wél later terugkomen.

Belangrijk! Geef nooit je gegevens ‘alvast’ door! Sommige verkopers bij energiemaatschappijen zullen je gewoon aanmelden, ook al heb je gezegd dat je er nog over na moest denken. Geef de gegevens pas door als je er zeker van bent dat je met een bedrijf in zee gaat.

Hollanda?

Ook in het buitenland wordt je regelmatig lastiggevallen door verkopers. Als je langs terrasjes loopt of in een winkeltje aan het kijken bent proberen ze je direct zo ver te krijgen dat je geld bij hen uitgeeft. Deze verkopers zijn vaak extreem opdringerig en lijken geen andere tactiek te hebben dan het raden uit welk land je komt. Het enige dat bij deze mensen helpt is om weg te lopen en geen antwoord meer te geven als ze je iets vragen.

Grenzen aangeven

Omgaan met opdringerige verkopers is vaak lastig, omdat zij getraind zijn om jou over te halen. Toch is het zeker niet onmogelijk om van deze mensen af te komen; het is een kwestie van grenzen aangeven en ook aan deze grenzen blijven vasthouden.

Meer lezen over je grenzen aangeven en assertief reageren?

Print Friendly

4 thoughts on “4 types opdringerige verkopers… en hoe je ze afpoeiert

  1. Ik las ergens,dat er ook voor verkoop aan de deur een soort “bel me niet”register in de maak is. Weten jullie daar iets van?Leuke site trouwens

  2. Allemaal goede tips.
    Maar onderaan de Kollum staat een boek dat je kan bestellen met meer tips.
    Is dit dan ook niet een soort van (psychologische) verkoop techniek van de schrijver??

    • De hosting van deze website kost ongeveer €70 per jaar. Door middel van kleine, niet opdringerige reclames houden wij de website (bijna) gratis in de lucht. Anders zou dit voor ons helaas niet te doen zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge