Wapen je tegen het “Diderot-effect”

bear gownIs het jullie wel eens gebeurt dat je iets nieuws kocht en dat daardoor je oude spullen heel gedateerd leken? Of dat je één ding kocht en daardoor opeens nóg meer wilde kopen?! Waarschijnlijk ben je dan het “slachtoffer” geworden van het Diderot-effect! In dit artikel lees je er alles over!

Wat is het Diderot-effect?

Denis Diderot was een Franse filosoof die heeft omschreven hoe zijn leven veranderde nadat hij een nieuwe kamerjas had gekregen van een vriendin. Doordat hij deze kamerjas kreeg had hij voor zijn gevoel opeens ook allerlei andere dingen nodig. Kleine dingen, zoals een plumeau, omdat hij de mouw van zijn oude kamerjas altijd gebruikte om stof mee af te vegen, maar ook een nieuw bankstel, omdat zijn bankstel er zo oud uitzag als hij het vergeleek met zijn nieuwe kamerjas.

Uiteindelijk leidde het krijgen van een nieuwe kamerjas er haast toe dat hij failliet raakte!

Het Diderot-effect in de huidige tijd

Ook nu nog speelt het Diderot-effect een grote rol in ons leven. Veel producenten spelen ook op dit fenomeen in. Een paar voorbeelden:

  • Mensen die een nieuw huis betrekken krijgen vaak opeens behoefte aan nieuwe meubels, omdat de oude meubels zo oud staan in hun nieuwe huis
  • Als je een nieuw shirt koopt wil je vaak ook opeens een nieuwe broek, jas, schoenen enz. omdat die beter bij dat shirt passen.
  • Bedrijven als Apple spelen in op het Diderot-effect doordat al hun producten makkelijk met elkaar samenwerken. Als je eenmaal een iPod hebt zul je al snel verlangen naar een Macbook, omdat je dan makkelijker je muziek op de iPod kunt zetten….
  • Ook voor kinderen zijn er veel producten te koop die met elkaar samenwerken. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Toet Toet autootjes. Al snel kom je erachter dat (bijvoorbeeld) alleen een Toet Toet garage niet genoeg is, dus koop je er een paar wegdelen bij…. Zo breidt het systeem zichzelf al snel uit, waardoor je opeens nieuwe opbergruimte nodig hebt. Enz, enz. 😉
  • Als laatste maken supermarkten er gebruik van door jou gratis iets te geven, waar je dan weer andere artikelen bij moet kopen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de gratis voetbalplaatjes, waar je dan een plakboek bij moet kopen.

Zo wapen jij je tegen het Diderot-effect:

  1. Bewustwording – nu je weet dat producenten vaak proberen om jou extra te laten kopen door gebruik te maken van het Diderot-effect, trap je er minder snel in.
  2. Nadenken – voor je iets koopt goed bedenken of dit wel bij de spullen past die je al hebt. Koop liever een blousje dat bij je oude broek past dan een blousje waar je weer een nieuwe broek bij nodig hebt.
  3. Weigeren – weiger gratis prulletjes die je bij bepaalde aankopen krijgt. Voor je het weet moet je er vanalles bij kopen!

Kenden jullie het Diderot-effect al?? 

Print Friendly, PDF & Email

6 thoughts on “Wapen je tegen het “Diderot-effect”

  1. Pingback: Oude kerstmeuk is leuk! - 5 redenen om niet voor nieuwe versiering te gaan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge